Rabu, 13 April 2011

KENAPA MUKA MASIH MUDA WALAUPUN USIA TUA,,,,

Ini adalah pengalaman sebenar i....bukan copy paste dari mana blog2 orng,,,ok bila i jalan2 ngan member,tapi bukan dengan my sisla orng akan tanya umur berapa tahun ye,,,and bila i ckp umur 24thn ramai yng x percaya,,,tu yang kadang2 i perasan muda belia lagi ahahhaaa....ok berbalik isu ini i bersyukur sangat dikurniakan dgn wajah yg x terlalu cerewet,,dalam kata lain sensitif,,,i sedar yg i ni bukan tergolong dalam golongan cantik tertarik kau memang de boom,,,so i akan cuba mencari perubahan demi perubahan supaya i akan dipandang masyarakat,,,setiap orang ada kelemahan,,dan ada kekurangan walau secantik mana pun orng tu mesti akan ada kekurang,,ok mesti ada yang tertanya mcm mana i jaga kulit i..
senang je i jawab,,pgla spa,,cucuk botox,susuk....compom cantik tertarik kau memang de boom,,
tapi sebenarnya x perlu pg spa,x perlu beli produk yang mahal,,,ok i share and shering senang je "ceriakan hidup mu"amalkan dan alhamdulilah dan hasilnya tararrrrrrrrrrrrrrraaaaaaaa


7 tips untuk ceria.

1. katakan pada diri-’aku ceria’ berkali-kali. masuk dalam bilik air dengan doa dan kaki kiri kemudian cakap kuat pada diri tatkala sedang ber’shower’- aku ceria. aku orang yang ceria. aku menceriakan orang lain. -air akan merakamkan semangat ceria itu dan menyeliputi diri sebagaimana dia membasahkan tubuh kita.

2. niatkan dalam hati ketika sedang berbaring untuk tidur-esok aku adalah orang yang ceria dan menceriakan orang lain. mengucap dan berselawat. akhirkan dengan membaca 3 kali surah al-ikhlas.(sama seperti membaca 1 al-quran)

3. maafkan diri sendiri. maafkan orang lain. doa supaya orang lain maafkan kita.

4. tarik dan hembus nafas dalam-dalam sambil masukkan rasa syukur dan buangkan rasa amarah, hasad dengki, tamak haloba dan semua sifat mazmumah. buang satu persatu dengan teknik visualisasi. contohnya, tarik nafas, masukkan rasa syukur kemudian hembus nafas, bayangkan hasad keluar dan seterusnya.

5. senyum selalu. kata pada diri, aku ceria, lahirkan pada wajah, senyum seikhlasnya. rasakan senyum itu datang dari hati. lihat perubahan pada wajah, otomatik, wajah akan bertukar jadi manis dan berseri-seri. hati serta -merta jadi tenang. masukkan terus rasa syukur. cubalah. rasakan perubahannya.

6. berbuat baik dan berkata yang baik-baik. jangan sekali-kali berfikir buruk pada orang lain apatah lagi mengeluarkan pendapat itu melalui kata-kata.(mengumpat). ingatlah. what goes around comes around.

7. sayangilah orang lain. sifat penyayang akan mengundang rasa sayang yang dilangit kepada kita., ucapkan doa terutama ketika basuhan kedua membasuh muka semasa berwudhu’- wa nur yusufa wajhi man roani yuhibbuni ( cahaya yusuf di wajahku, sesiapa yang melihatku akan mengasihiku).

P/s:memaafkan orng lain bukan perkara mudah,,tapi belajarlah memaafkan diri sendiri,,,sebesar mana pun kesalahan orng tu,,,dia hamba allah yang melakukan kesilapan,,,
  • i dah x spam @ blok siapa2 dari frend list i,,,,sbb i nak belajar menerima dan memberi,,,,betapa nikmatnya hidup ini jika menghargai apa yang telah diberi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan