Khamis, 21 Jun 2012

NOTA BUAT SAHABAT


SEANDAINYA DIKAU BERTEMU SEORANG KAWAN,

YANG SANGGUP BERSUSAH ATAS NAMA KESETIAAN,
MENDAHULUKAN ATAS NAMA KEBAJIKAN,
MENYIMPAN KEAIBANMU ATAS NAMA KEJUJURAN,
MEMPERCAYAIMU ATAS NAMA KEIKHLASAN,
 MENEGUR KELEMAHANMU ATAS NAMA KEBAIKAN,
MEMENDAM RASA TERKILAN DEMI MENJAGA PERASAAN,
DIA BUKANLAH SEORANG KAWAN,
TETAPI ADALAH SAUDARA DAN SAHABAT,

TAPI..
SEKIRANYA TIADA,
DIKAU JADIKANLAH AKU INSAN SEBEGITU..

Tentang kawan & sahabat.Memang kawan bersinonim dengan sahabat.Tapi I lebih suka merujuk pada definisi yang diberi Dr Tuah untuk memahami dua perkataan ni.Lupakan saja 'friend'.Perkataan tu terlalu klise dan sekarang, bagi I tak cukup indah untuk dirujuk kepada sahabat.Sebab tu I lebih senang mengatakan I tak ada 'friend'.Yang ada hanyalah 'mate' atau kenalan yang perlu sentiasa diawasi sebab berkemungkinan besar golongan ini akan menjadi 'enemy'. Tapi,mungkin juga sahabat boleh menjadi 'enemy'.(?)Kurang risikonya.

Kawan (friend)dan sahabat.Kata Dr Tuah,ada beza antara kawan dan sahabat.
"Kawan inilah orang yang lari daripada kita sepantas-pantasnya tatkala
kita amat memerlukan dia.Kita perlukan sahabat kerana sahabat akan
sedia bersama kita dalam semua keadaan;susah ke,senang ke,sahabat
tetap akan setia." (Dr Tuah,Nak ke Tak Nak)



Macam yang diperihalkan Dr Tuah,tugas seorang sahabat yang boleh diyakini ialah menunjukkan kekurangan kita agar dapat kita sedar kelemahan kita,tetapi dengan cara memberi pandangan yang adil,mengkritik dan menasihat,bukan merendah-rendah,memperlekeh,apatah lagi mengumpat belakang. 

 Atau sahabat yang membuat kita rasa lebih kenal diri kita dan berusaha menjadi yang terbaik.Mungkin hanya dengan baris-baris kata atau perlakuan yang dapat kita contohi.
Mungkin kita pernah dengar pepatah Arab ini:"Bersahabatlah dengan penjual minyak wangi,kita akan menerima percikan wangiannya,manakala bersahabat dengan tukang besi,percikan api akan mencarikkan baju kita."

I bersyukur sekali ditemukan dengan sahabat yang banyak mempengaruhi I untuk mencintai ilmu.Seperti mana dia yang luas pengetahuannya,begitu juga I ingin menjadi sepertinya.Mungkin I taklah sehebat dia,tapi Alhamdulillah,memang I terasa tempiasnya. Seorang sahabat akan berusaha menegur,tapi dengan hikmah.Seperti seorang sahabat menegur I tentang cara penulisan, tatabahasa,kefahaman  I yang selalunya  'tidak boleh diterima'.Dia membuatkan I sedar kesilapan I ,bukan kerana dia terus menghentam I ,tetapi kritikannya disusuli nasihat bermakna.


P/S : Dr Fadzilah Kamsah ; " Tak mengapa tinggalkan kawan-kawan kalau itu mendekatkan kita pada ALLAH".Faham-fahamlah.Kalau kawan itu mulutnya sentiasa berkata perkara tak baik,jika kita selalu bersamanya,tak mustahil kita juga menanggung dosa akibat perkataannya itu.Jadi,kalau nasihat pun tak jalan,kita jelah yang jalan.LEBIH baik kita berundur jika pasti kawan itu bukan yang terbaik buat kita,,kawan yang hanya mampu ada disaat kita senang,,dan kawan yang memburukkan kita hanya untuk mendapatkan secebis kasih dan simpati dari orang,,,lbh baik bersendiri dari makan hati berulam jantung

"100 kawan atau 1 sahabat?"
-I pilih sahabat. 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan