Isnin, 20 Januari 2014

istilah istilah yang perlu kita kena tahu

ok sebenarnya bis online untuk ss umi collection dah lunc tapi tuan dia baru nak belajar istilah istilah untuk berniaga kain huuhuhuuuu orsem baru belajar cara and produk....it ok janji ada usaha..alhamdulilah so untuk malam ni kita belajar beberapa istilah yang selalu digunakan dalam dunia bis ni :

READY STOCK
Maksudnya barang ADA DI TANGAN. Pembelian mestilah dengan BAYARAN PENUH. BOOKING hanya dibenarkan dalam masa 7 hari dengan DEPOSIT separuh harga

PRE-ORDER
Maksudnya barang masih di luar sama ada perlu dijahit atau perlu dibeli oleh pembekal. Barang ini perlu DITEMPAH oleh pelanggan dengan membayar DEPOSIT separuh harga manakala bayaran penuh amat dialu-alukan. Untuk proses ini,biasanya membuat pengumpulan tempahan bermula awal bulan setiap bulan semasa hingga pertengahan bulan berikutnya, jadi pelanggan kena faham, anda tempah hari ini bukan bermakna lusa anda akan dapat barangnya. Ikut kebiasaan, pertengahan bulan kamiakan men ghantar senarai akhir tempahan untuk batch semasa dan pembekal akan ambil masa lebih kurang 2 hingga 3 minggu untuk menyiapkan tempahan dan menghantarkannya ke Malaysia. Jika berlaku apa-apa masalah bungkusan mungkin ambil masa sebulan untuk sampai.

CLEARANCE
Biasanya stok lama yang melebihi 5 bulan yang masih belum terjual akan  masukkan dalam kategori ini dengan menjualnya pada harga diskaun 15% - 20%. kami tidak mampu untuk beri diskaun lebih dari itu kerana kos penghantaran yang tinggi bagi sesetengah bekalan dan diskaun reseller pun bukanlah begitu besar kerana jumlah diambil secara borong pun tidaklah begitu banyak.

SALE
Sepanjang tempoh SALE atau JUALAN MURAH berlangsung, harga beberapa item tertentu akan diturunkan pada harga diskaun. Perhatian ya, di masa SALE tidak semua item diberikan diskaun. KECUALI, bila kami kata, JUALAN MURAH UNTUK SEMUA ITEM. Insyaallah semua item ada diskaun masing-masing.
 
so sekarang ni ss umi collection berminat sesangat nak cari agent..sbb sekarang agak sibuk uruskan bis untuk budak puo,,so kalau ada masa pun waktu siang,malam nak hantar stok semua dekat budak2 puo,,,so pada yang berminat nak oder makanan kami boleh hantar hingga kedepan pintu,,,and yang nak jadi dropship masih ada beberapa kekosongan...sbb taknak ambik ramai takut kualiti tak terjaga,,,,so hati customer tu lagi penting dari keuntungan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan